Jonas Adner: Vine, sex helvetiska sekunder

Jonas Adner 13:01 12 Apr 2013

Kritiker kallar det "ännu ett lågupplöst sätt att föreviga katters busande" medan bejublarna ser det som "ännu ett lågupplöst sätt att föreviga katters busande!". Oavsett vilket måste Vine göra något rätt. På bara några månader har Twitters nya mobiltjänst för videopublicering blivit en av nätets mest nedladdade gratisappar och i dagarna inviger filmfestivalen i Tribeca en ny tävlingskategori enbart för Vinefilmer.

Enklast är att mäta hur stor en sajt eller app är genom hur etablerad den är som verb. "Googla" – absolut. "Instagramma" – för all del. "LinkedIna" – inte ens om du är Johan Staël von Holstein. Men "vinea" har, trots att appen bara har funnits sedan 24 januari, redan jobbat sig upp till ett accepterat begrepp (även "winea" har fått stor spridning i vad som kan utgöra den största apprelaterade uttalsförvirringen sedan "wordfåjd").

Klassiska exempel på videoloopar är just nu: distat dansgolvskaos, snabbspolade tacokvällar från råvara till tallrik, snuttar från nedladdade NBC-sitcoms på avfilmade Macbookskärmar, barn som gör vad det nu är barn gör. Och den gamla hederliga "jag låtsas ta en bild men filmar istället"-bluffen. Men till skillnad från tidigare appar med liknande idé (Cinemagram, Viddy) ser Vine ut att gå mot ett bredare genomslag.

– Man ser ofta att det inte är den första appen eller programvaran av sitt slag som slår igenom, säger Jutta Haider, som forskar om sociala medier vid Lunds universitet. Men Vine kom precis rätt i tid. Den sammanspelar med Twitter på ett fantastiskt sätt och förenar enkelhet och delbarhet med snabbhet.

Ytterligare ett tecken på Vines genomslag är osäkerheten den skapar hos ängsliga kändisar som vill "hänga med": Regissören James Mangold släppte nyligen en "Vinetrailer" till sin kommande film The Wolverine – sex helvetiska sekunder av svärdstrider, japanska tempel och Hugh Jackmans ådriga torso – och artisten återigen känd som Prince har "bannlyst åtta vines" för att de innehöll hans musik. Men än så länge lever Vine i smekmånadsfasen. Det känns fortfarande spännande att se en stop-motion-animerad godis som rör sig över ett bord. Frågan är bara hur länge.

Det som skulle kunna tala för Vine på lång sikt är den inbyggda begränsningen. Maxnivån för vad man hinner och orkar ta in minskar i samma takt som internet fylls med nya "10 hours of Arnold Schwarzenegger saying I'll be back"-klipp på Youtube. Där känns sex sekunder eller 140 tecken lagom. Dessutom är en gammal sanning att begränsningar tvingar fram kreativitet.

– På lång sikt tror jag att Vines framtid är beroende av hur Twitter utvecklas, om de lyckas hålla balansen mellan nya features och enkelheten, säger Jutta Haider. Men på kort sikt kommer det att växa. Och med tanke på hur bra exempelvis skådespelaren Adam Goldbergs vines är kan man bara se fram emot det.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!