INTERVJU: Cajsa Lindberg är P3:s nya kanalansvariga

12:47 25 Jun 2014

Cajsa Lindberg. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Radiokanalen P3, denna eviga ungdomsinstitution, går in i en splitterny period. I dagarna blev det klart att ny kanalansvarig för P3 blir Cajsa Lindberg, som tidigare har varit programchef och ligger bakom Musikhjälpen, och att tidigare man på posten, Tomas Granryd, går vidare till nya uppdrag.

Vi tog kontakt med Cajsa Lindberg för att få ta del av hennes plansmide, prata om kontroversiell musik och ställa frågan vi alla undrar över – varför till synes alla anställda lasas ut från kanalen.

Grattis till jobbet! Vad innebär det egentligen att vara kanalansvarig för P3?
– Det innebär att jag ansvarar för P3-kanalernas tablåer, vilka program som ska startas och eventuellt läggas ner. Jag ansvarar för att kanalerna når sina publikmål och att strategiskt ta kanalerna in i framtiden. Det kan också handla om att utveckla utbudet för nya plattformar eller fila på nya publika satsningar.

På vilket sätt vill du ta P3 in i framtiden?
– Jag vill vara med och göra P3:s material mer lättillgängligt för lyssnaren. Ta kanalerna till nya plattformar. Jag vill att kanalerna ska spegla vår målgrupp bättre och jag vill att vi fortsätter göra den viktigaste unga samhällsjournalistiken, bästa humorn och guida till den nya musiken. Sedan hoppas jag att vi i framtiden kan komma ut och träffa vår publik ännu mer än vi gör idag. 

Hur ska du, som du har nämnt att du vill, jobba för ökad representation bland dina anställda?
– Jag tror att en ständig dialog om mångfald är viktig. Och att våga tänka nytt. Aldrig ta den enklaste vägen. I min roll hoppas jag kunna hålla diskussionen levande och bidra till ett klimat där P3:s programchefer och medarbetare alltid känner att de vågar testa nya grepp.

Hur ställer du dig i frågan kring vilken typ av musik som spelas? Jag tänker exempelvis på att den rätt kvinnoföraktande #Selfie gick varm medan att spela Timbuktu och Kartellens Svarta duvor och vissna liljor villkorades.
– Musiken är det som gör att många väljer att lyssna på P3. Men musikvalen är också en ständig diskussion och jag vet att det engagerar våra lyssnare mycket. Och så ska det vara! Vårt musikutbud ska präglas av stor bredd och allsidighet och vid yttrandefrihet ska råda. Företagets syn på musiktexter är att de är konstnärliga uttryck och framförallt att de är fiktiva och beskriver eller gestaltar olika känslor, situationer och fenomen. Svarta duvor och vissna liljor plockades aldrig bort från någon spellista, men när den spelades så skedde det i ett sammanhang.

Varför lasas så många av de mest lovande talangerna ut från P3? Kommer du att kunna göra något åt det?
– En del av Sveriges Radios utbud ska göras av medarbetare som är anställda på kortare kontrakt. Detta för ökad mångfald. För P3:s del är det bra eftersom kanalen ständigt måste tänka ungt och nytt. Hade alla varit tillsvidareanställda hade vi inom ett par år haft svårt att göra detta. Men man ska inte glömma att vi på P3 också har tillsvidareanställda. Jag tror det viktigaste i denna diskussion är att det aldrig får råda oklarhet om vilken slags anställning man som ny medarbetare på P3 går in på. Vi måste vara tydliga med att det är ett tidsbegränsat kontrakt om det är det. Sedan förstår jag att medarbetare kan bli besvikna och denna diskussion är jag beredd på att möta under min tid som kanalansvarig för P3.

Har du några stora förändringar planerade redan nu?
– Först och främst ska jag sätta mig in i mitt nya jobb, sen ska jag klura på vilken min första förändring blir. Men man ska inte glömma att P3 står sig väldigt starkt idag på radiomarknaden, så att förvalta det vi har är väldigt viktigt för mig.

Cajsa Lindberg tillträder som kanalansvarig den 1 september. Tills dess: här är vår intervju med sommarprogramledaren för Hallå P3, Linnea Henriksson.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!