Herr Yorkes penningar

06:39 8 Dec 2007
Skivbranschens snara undergång har förutspåtts av domedagsprofeter. De ser Radiohead som sista spiken. Men de dödsdömda verkar ha hopp om livet, när Nöjesguiden utreder om det går att bli rik på musik även 2008.

Radioheads nätrelease av In rainbows var sista spiken i kistan, skrockades det förnöjsamt i mången skadeglad blogg förra månad. Skivbolag behövs inte längre, skivbutiker behövs inte längre, skivor behövs inte längre när musiken nu är en sak mellan utövaren och publiken.
    Strax därpå signade Radiohead med XL och släpper skivan en gång till, i mer traditionell CD-form. En välgörenhetsgest bland många från Thom Yorke till förmån för den döende kolossen musikbranschen, måhända? Knappast. Bara på releasedagen tillskansade sig 240 000 personer skivan gratis via fildelning. Två tredjedelar av dem som laddade ner albumet från Radioheads sida betalade inte ett öre, och återstoden av nerladdarna slantade upp i genomsnitt knappt 40 spänn var. Utslaget på 1,2 miljoner legala nedladdningar ger det Radiohead 15 kronor per exemplar, ungefär lika mycket som deras netto hade blivit på ett skivbolag, men nu fick de pröjsa för inspelningar och allt annat själva dessutom.
    Visst fick Radiohead en hel del uppmärksamhet, men de andra och tredje vågor av försäljningsrush som brukar bli följden av topplisteplaceringar, exponering i butik och i annonser uteblev helt. Där syntes ju inte Radiohead till.
    Det är alltså inte så mycket av välgörenhetsskäl som Radiohead nu står med mössan i hand. Radiohead försörjer sig på sin musik, och skivbolagen och de fysiska och digitala skivbutikerna är trots alla undergångsrykten fortfarande det tryggaste och mest lukrativa sättet för ett etablerat band att tjäna ihop till brödfödan.
    För några år sedan gick Sony och BMG ihop i ett gigantiskt mediaföretag, och så sent som förra månaden la jätten Universal Sweden lilla V2 under sig. Det gjorde man inte som en barmhärtighetsåtgärd för att rädda ett litet bolag som inte riktigt bar sig, utan som en konsekvens av ett noga övervägt affärsbeslut för ökade marknadsandelar, effektivare administration, russinplockande och i förlängningen större vinst.
    Kent försvarade sin utförsäljning till mobiltelefonin med att det inte längre finns någon ekonomi i skivförsäljningen. Det ekar ihåligt när det nu visar sig att deras nya album sålt 125 000 exemplar på en månad bara i Sverige, enligt skivbolagets VD, lika många som deras förra album kommit upp i totalt efter två och ett halvt år.
Ingen skivdöd, ingen anledning till dagsverken för våra etablerade artister och ingen anledning för att paniksälja aktierna i multinationella skivbolag inför 2008 alltså. Inte heller entusiasterna verkar behöva svälta efter nyår. Men det finns en generell oro över villkoren för de små etiketterna och artisterna, enligt Nöjesguidens rundringning till några av marknadens aktörer.



Mårten Aglander

VD för Universal Music AB

Går det att tjäna pengar på musik idag?

    — Ja, visst gör det det. Musikbranschen omsätter lika mycket idag som för fem år sedan, men andelen som kommer från inspelad musik har minskat. Den digitala försäljningen ökar hela tiden, var tredje vecka gör vi all-time-high. Nu ligger vi på någonstans runt 35-40 000 sålda låtar per vecka i Sverige.
Hur överlever Universal 2008?
    — Framför allt genom digital försäljning, vi träffar nya dealar varje vecka. Alla håller ju inte, men tillräckligt många. Vi kommer att sälja mycket CD-skivor 2008. Även 2009 faktiskt, och framöver också. Men vi hittar nya områden hela tiden. Merchandising är ett sådant, och vi har del i live-intäkter på våra nya signingar.



Stefan Jacobson

Pet Sounds skivaffär i Stockholm.

Går det att tjäna pengar på musik idag?
    — Ja! I den verkligheten jag lever i, definitivt. Sedan vi byggde ut 2004 ökade vi vår försäljning med 100% till 2006, och det har inte gått ner sen dess. Men för butiker som försöker leva på att sälja topplistans skivor kan det nog vara tufft.
Hur överlever Pet Sounds 2008?
    — Tja, genom att köra vårt race som de senaste 28 åren, och fortsätta sälja enbart bra musik. Men vi ska göra något åt att vi hittills inte haft någon service på nätet.



Martina Ledinsky

Skivbolaget Razzia.

Går det att tjäna pengar på musik idag?
    — Man blir ju inte mångmiljonär, men om man lägger sig på en sundare nivå så går det ju att leva på musik. Men det är klart, vi har inte råd att anställa dyra producenter och videoregissörer. Symfoniorkester-pålägg har också fått stryka på foten, tyvärr. 
Hur överlever Razzia 2008?
    — Vi dricker bag-in-box istället för champagne, och så fortsätter vi signa. Razzia har ju till och med nyanställt under året, eftersom Maia Hirasawa, Timo Räisänen och Säkert! har gått så bra.



Per Sundin

VD på SonyBMG, Sveriges och världens största skivbolag.

Går det att tjäna pengar på musik idag?
    — För vår del, utan tvekan. Våra intäkter från digital försäljning ökar hela tiden, och den här hösten säljer vi mer skivor än på tre år. Fråga dig varför alla artister fortfarande vill ha skivkontrakt. Skivbolagen är riskkapitalister, vi är bra på att hjälpa media och i förlängningen lyssnare till musik de är intresserade av.
Men den bristande upphovsrätten är ett allvarligt hot, och de som drabbas hårdast är små artister och små independentbolag. Vi har lättare att klara illegal nedladdning tack vare våra volymer.
Hur överlever SonyBMG 2008?
    — Genom att fortsätta stödja dem som säljer legala downloads. Och genom att jobba via ifpi (International Federation of the Phonographic Industry) för att göra klart för folk vad stöld av musik innebär, och för att statuera exempel. Vi vet ju vad IP-adresser är, så det är ju inte så svårt att hitta brottslingarna.



Michael Olander

VD på CDON

Går det att tjäna pengar på musik idag?
    — Absolut. Musiken som produkt är kanske starkare än någonsin. Däremot så är det väl långsamt ett skifte på väg mellan media, från CD-skiva till digitala alternativ.
Hur överlever CDON 2008?
    — Det gör vi bra. Det är fortfarande en tillväxt på CD-skivan för vår del, och hos oss finns också det digitala alternativet som kommer att växa allt starkare.

 

Anders Bernsten 

Mr Dotshop.se
Går det att tjäna pengar på musik idag?
    — Nej. Betingelserna för artister och aktörer i musikbranschen har aldrig varit sämre än nu. Bolag som SonyBMG tjänar fortfarande pengar, men alltmer via konstiga Idol-dealar med TV4 och ringsignaler.
Folk skäller de stora skivbolagen för att vara korkade och suga ut artisterna, men det är ju inte helt sant. Däremot Amazon till exempel går ju skitbra, eftersom deras affärsidé är att outsourca risken neråt i knät på de små. Innehållsproducenten, alltså artisten och den lilla etiketten, har aldrig haft det värre. Och när det som faktiskt bär upp branschen ligger så illa till så är det en röta som ligger utanför branschens förmåga att hantera, det är bara via lagstiftning som man kommer åt sådant. Vafan, utbudet är större än någonsin, intresset också, ändå får de som gör musiken allt mindre. Förr grubblade våra artister på om de skulle pressa 3000 ex av sin skiva, nu grubblar de på om de ska pressa 300.
Hur överlever Dotshop.se 2008?
    — Vi skaffar en större katalog, även om vi säljer färre ex av varje skiva. Att vara jävligt smal är en nischning som fortfarande håller, men vi kämpar hårt för att kunna leva på der här. Och så fortsätter vi leta efter fler Anna Järvinen, fler Antony & The Johnsons, fler David Sylvian.
 

Karl-Jonas Winqvist 

Albumaktuell som Blood Music
Går det att tjäna pengar på musik idag?
    — Tydligen, bevisligen så finns det ju dem som gör det, även om jag inte känner särskilt många som kan försörja sig på att spela musik. Om det är det man är ute efter lurar man nog sig själv, är jag rädd. Jag skiter i om det är lönsamt, det viktiga är att jag hittar njutningen i min musik. Jag kan egentligen tycka att det är positivt med nedladdningar till höger och vänster, det innebär ju att det blir många fler som får höra min musik.
Hur överlever du 2008?
    — Jag jobbar extra och så spelar jag så mycket jag kan, ju mer jag spelar desto mindre behöver jag jobba extra och i bästa fall går det runt. En ny skiva vartannat år gör att man håller sig aktuell, och det leder till fler spelningar.
 
Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!