Hej Blekk: "Det vore bäst om jag helt enkelt blev en bebis igen."

11:33 10 Jul 2014

Maybellines läpprodukt "Baby Lips".

Jag är 26 år, min kropp är 26 år och mitt ansikte är 26 år. Jag har nu stött på ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla. Det finns nämligen många som tycker att min kropp och mitt ansikte vid det här laget borde vara ungefär 2 år.

Antingen kan man lösa det genom tidsmaskiner, men eftersom de ännu inte är fullt funktionella kan man vända sig till Maybelline. De släppte nyligen sin produkt Baby Lips på den svenska marknaden. Baby Lips ett mjukgörande läppcerat som ska göra mina läppar 2 år gamla igen. En annan produkt Maybelline har är Baby Skin som ska få min hud att föryngras med ungefär 24 år.

Föreställ er något liknande för män. ”Baby Fingers for men, för de där mjuka bebisfingrarna du hade när du var ett spädbarn”.

Om Maybellines Baby Lips vore en isolerad företeelse hade jag låtit det gå förbi. Problemet är bara att det länge har gått en skadlig trend i att infantilisera kvinnor. Tidigare har tonåringar varit symboler för kvinnoideal, den vuxna kvinnan som ser ut som en tonåring uppmuntras och uppskattas. Klädmärket American Apparel kan ses som en frontfigur på marknaden för ”tonårstrender”, när de ofta porträtterar underåriga tjejer i sexualiserade poser. 

Nu tas infantiliseringen till nya nivåer – kvinnor ska se ut och framförallt kännas som bebisar. Det finns fler märken än Maybelline som älskar bebisar, som t ex Sephora som tycker att nappar är en fullt naturligt accessoar för kvinnor, i alla fall om man ska tolka deras reklambild från förra året.

Sephoras nappkampanj och Maybellines "Baby Skin"-produkt.

När produkter som riktar sig till kvinnor refererar till tonåringar, eller ännu mer extremt bebisar, uppmuntras inte kvinnor att varken åldras eller utvecklas. Det är ett sätt att förminska kvinnor, mentalt och fysiskt, att kontant referera till dem som underåriga.

Förutom att det ligger en värderingsfråga i denna problematik, den att ungdomlighet och barndom premieras utseendemässigt hos kvinnor, så handlar det också om att kvinnor uppmuntras att vara oskyldigt barnsliga. På 1970-talet löd en parfymreklam: ”Love’s Baby Soft. Because innocence is sexier than you think” enligt ett gammalt viktorianskt arv, att kvinnor ska vara vita, oskuldsfulla och barnliknande.

Infantiliseringstrenden gör att tonårstjejer känner oro inför att bli äldre och att låta sitt ansikte och kropp åldras. Den gör att vuxna kvinnor på grund av missnöje och kroppshat konsumerar produkter, då idealet inte tillåter varken rynkor, sprickor eller celluliter.

Det verkar inte vara så attraktivt att vara 26 år. Det vore helt enkelt bäst om jag blev en bebis igen, så att jag slapp alla produkter och äntligen införlivade det nya, infantila idealet.


Michaela Larsson, även känd som Hej Blekk, bloggar på hej.blekk.se. Hon har tidigare listat de 20 smartaste svaren till allsköns jämställdister och frågat sig vem som egentligen skrattar åt hederskultur. 

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!