"Gängen kan skada Göteborgs varumärke" hälsar GP:s experter

17:12 18 May 2015


Kanin + dödskjutningar = inte sant. Foto: Albin Olsson.

Göteborgs-Posten har slagit alla rekord i tävlingen obehaglig vinkel på journalistik om Göteborgs gängkriminalitet. De valde att skriva en artikel om vad dödsskjutningarna egentligen gör med stans varumärke och turistnäring.

Eva Ossianson forskar i varumärken och nya medier, och undervisar just nu på Handelshögskolan. Det är henne GP ringer när de vill ha ett uttalande om vad den gängkriminalitet som dödat fem personer bara under 2015 egentligen gör med VARUMÄRKET Göteborg. Tydligen är det så att de två bilder som finns av stan – glada kaniner och döda människor – inte direkt lirar. "En död kanin kan inte attrahera någon" säger hon. Hur ska våra bästa ambassadörer, göteborgarna själva, kunna locka turister och företag, när vårt kommunvapen är en kanin som hängt sig i Oscar Fredriks kyrktorn? För stans bästa; håll kaninerna vid liv!

Både hos Liseberg och Göteborg & Co är man oroliga. Vad ska egentligen våldet göra med turistnäringen? Skjutningarna är förstås problematiska för alla göteborgare, men framför allt om man jobbar som marknadsförare av staden. Då är det så himla, himla jobbigt.

Jag kan annars tänka mig att det finns andra det är jobbigare för. De som förlorat sina vänner, sina familjemedlemmar och sina släktingar, till exempel. Eller de som är rädda för att lämna sina lägenheter för att de bor i områden som faktiskt är drabbade av skjutningarna. Eller de som växer upp i gängkriminalitet och aldrig får en chans att ta sig därifrån. Men absolut, vi struntar i dem. Låt oss istället fokusera ännu lite mer på vår älskade evenemangsstad. 

Läs också: I första hand människa, i andra hand gängmedlem och Chilla på ungdomiskan, GP.

Stad: 
Kategori: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!