Förtitt: Murdered: Soul Suspect

15:50 26 May 2014

murdered_soul_suspect_2.jpg


En av de tuffaste utmaningarna yrkes-livet som speljournalist innebär är att hålla god min. Alltså, det är klart att frilanslivet, egenföretagandet och allt det där på ett lågintensivt sätt är väldigt mycket värre. Men föreställ dig vilje-styrkan som krävs när du sitter med en producent för ett spel (det är oftast producenter det handlar om) och han (det är oftast män) försöker övertyga dig dels att han är en gamer själv (det är han oftast inte), dels att hans kommande spel är nästa stora grej. Och nej, det är det oftast inte. Jag brukar bita mig i kinden, klia mig lite på näsan och kanske titta bort.

Så när en brittisk ung man, producent, från spelförlaget Square Enix på fullaste allvar försöker sälja in sitt spel med att det är likt den gamla Patrick Swayze-filmen Ghost börjar det smaka blod i munnen på mig. Egentligen är det väl inte spelets fel, det handlar snarare om en producent som inte vet det bästa för sin produkt. Murdered: Soul Suspect handlar nämligen inte alls om att dreja vaser med sin förlorade kärlek.

När kriminalpolis Ronan O’Connor störtar till marken från tredje våningen har han ingen aning om att han snart kommer att vara död. Men det var inte fallet som dödade honom, det var de där sju kulorna han fick i sig från nära håll. O’Connor har just blivit offer för The Bell Killer, en mördare med flera mord på sitt samvete. Det är här Murdered: Soul Suspect börjar. Ronan O’Connor är en man med ett brokigt förflutet som av någon märklig anledning fått bära polisbricka i den sömniga staden Salem ett par år innan han blev pumpad full med bly. Och det är i efterlivet han tvingas ta sig an sitt svåraste fall någonsin – mordet på honom själv. 

Om övernaturlig noirdeckare med b-filmsdrag är vad som finns att vänta av berättelsen (jag får reda på att mediumet som Ronan kommunicerar genom typ är Whoopi Goldberg-karaktären i Ghost) är själva spelmekaniken lite intressantare. Varje brottsplats måste undersökas grundligt, på ett nästan peka och klicka-liknande – och väldigt tillfredsställande – sätt. Men samtidigt har utvecklarna känt sig tvingade att stoppa in actionsekvenser som känns helt malplacerade. Grundpremissen i Murdered: Soul Suspects har gjorts förr, i det gravt underskattade Ghost Trick: Phantom Detective. Där fick det också vara hela spelet, det behövdes inte klämmas in omotiverade ”spänningsögonblick” bara för att göra spelet speligare – något som redan i en förtitt på typ två timmar blev tjatigt. Förhoppningsvis har det färdiga spelet, som släpps senare i sommar, vett att fokusera på rätt saker.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2014.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!