Filmhistoriens 10 minst trovärdiga kärlekspar – kroppskontakten som aldrig borde ha fått uppstå

Victor Schultz 12:12 24 Sep 2014

Kroppskontakt som aldrig borde ha uppstått. 

Nio år efter Peter Jacksons King Kong är det återigen dags för ett av filmhistoriens mest omaka kärlekspar att äntra duken.

Det är möjligt att kommande Skull Island kommer att fokusera mer på jätteapans bakgrund och mindre på hans älskade skådespelarska Ann Darow, men relationen är för alltid inpräntad i det allmänna medvetandet. Så varför inte ta tillfället i akt och lista ett gäng av filmhistoriens övriga mer udda relationer? Sådana som under inga omständigheter skulle ha matchat på Tinder? Möten i natten som framförallt har något lätt skevt över sig.

10. Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander, Män som hatar kvinnor (2009)

Tänk er att Janne Josefsson och Hanin Elias från hardcore-punkbandet Atari Teenage Riot fick ihop det och ni fattar ungefär. De må båda kämpa mot högervindar, men med ganska olika metoder. För Salanders del är det rätt svårt att förstå vad hon ser i den pluffisga journalistklyschan som lever i en öppen relation och har ett rättspatos som gäller alla utom honom själv. 


Mest omaka ögonblick: När Lisbeth Salander lyssnar på sin nya, rippade bootleginspelning med black metal-bandet Armagedda och Blomkvist spelar lite journalistprogg lex Blå Tåget på vinyl.


9. Harold och Maude, Harold & Maude (1971)

En klassiker. Den svartsynta ynglingen Harold är besatt av döden och blir följaktligen förälskad i åldersstigna Maude, som mest av allt vill dö. En relation som framförallt är omaka på grund av den oceanlika åldersskillnaden. Bud Cort, som spelar Harold, var 23 när filmen spelades in, och Ruth Gordon som spelade Maud var 75. En skillnad på 51 år, vars motsvarighet i verkligheten endast hittas på the Playboy Mansion, samt i James Woods relation med 46 år yngre Kristen Bauguess. 


Mest omaka ögonblick: När Maude kallas till influensavaccinering eftersom hon tillhör riskgruppen “gammal” och Harold kallas eftersom han tillhör riskgruppen “barn”.


Filmskaparen Mauritz Stiller. Ej ihop med mannekäng.

8. Lili och mannekängen, Mannekängen (1913)

Mauritz Stillers film om en frigjord kvinna som tar en skyltdocka till pojkvän var otvivelaktigt avant-gardistisk när den kom 1913 (!). Efter att ha ställt till med allmän förvirring på en spårvagn och i en butik hittar Lili dockan och tar honom med på restaurang innan hon tröttnar och lämnar honom i en telefonkiosk. Vågar man gå så långt som att hoppas på en samtida kritik mot dåtidens könsroller?


Mest omaka ögonblick: När Lili visar hur kan vrida huvudet nästan ett halvt varv och mannekängen vrider sitt huvud ett helt varv.


7. Indiana Jones och Elsa Schneider, Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

Hur Indiana Jones, arkeologernas arkeolog, som mer eller mindre kan lukta till sig korrupta nazister i genombrottsfilmen Indiana Jones and the Riders of the Lost Ark, låter sig förföras av strama ultrablonderade Elsa Schneider, trots att året är 1938 och hon en doktor från Österrike, är ett mysterium. Som om det inte vore nog har hon redan frestat Jones Sr. ner i fördärvet. En rätt trött kliché på en femme fatale.


Mest omaka ögonblick: När Indiana Jones dödar Schneiders arbetsgivare.


6. I och Uncle Monty, Withnail and I (1987)

De sjaviga, hippieinfluerade Camden-knarkarna Withnail och "I" representerar en ny tid i 60-talets England. De tillhör en generation som vänt sig mot det gamla viktorianska England med sitt klassystem och sina ålderdomliga traditioner. Således är intresset från “I” (som aldrig får ett annat namn i filmen) svalt när den flamboyanta och godhjärtade Uncle Monty fattar tycke. Han tillhör den gamla skolans societet och har levt ett liv i garderoben, varför han bittert reciterar Baudelaire och snäser saker som “Flowers are essentially tarts, prostitutes for the bees” medan “I” enbart är intresserad av att få tag på alkohol och mat. 


Mest omaka ögonblick: När Uncle Monty dricker sherry och Withnail och "I" dricker flamskyddsmedel.


5. Dan Gallagher och Alexandra Forrest, Fatal Attraction (1987)

Dan är en vanlig karriärist och advokat från New York som bestämmer sig för att ha lite kul vid sidan av, precis som sig bör för en man i hans ställning. Trist för honom att han råkar gå på Manhattans mest needy bussineskvinna, Alexandra Forrest. När Dan försöker avsluta förbindelsen efter ett par glada dagar i en chick industrilya får hon spatt och skär sig i armarna. Efter detta blir det bara värre och värre innan Dans fru Anne symboliskt får avliva häxan. Sällan har ett par haft så vitt skilda förväntningar  på en relation, och sällan har dessa förväntningar fått lika ödesdigra konsekvenser. 


Mest omaka ögonblick: När Alexandra Forrest är kär och Dan Gallagher bara kåt.


4. Patrick Bateman och Jean, American Psycho (2000)

Få filmpar kontrasterar varandra lika starkt som Patrick Bateman och hans frigida sekreterare Jean, spelad av dåtidens fixstjärna Chloë Sevigny. Hon är tystlåten, blyg och osäker, han är en bindgalen psykopat som passar perfekt i Wall Streets yuppiekretsar. Att hon ens intresserar sig för denna ihåliga ondska får skyllas på den amerikanska drömmen, som Bateman omedvetet parodiserar när han sitter och klottrar snusk på sitt Wall Street-kontor. 


Mest omaka ögonblick: När Bateman vill stycka Jean och lägga hennes huvud i kylen och Jean vill pussas.


3. Margaret Jones och Max, Max, Mon Amour (1986)

Charlotte Rampling överger sin diplomatman och tar apan Max som älskare, regisserad av Nagisa Oshima. Artsy, men omaka, och förmodligen också olaglig. Ändå livar Max upp de stillsamma borgerliga diplomathemmet i Paris. En surrealistisk skapelse som Oshima skrev tillsammans med Louis Bunuels medarbetare Jean-Claude Carriere. Filmens catch frase: “A Love Triangle of Primate Proportions”, är oslagbar. 


Mest omaka ögonblick: När någon påpekar att Max är en apa och Margaret en människa.


2. Beverly Mantle och Claire Niveau, Dead Ringers (1988)

När gynekologen Elliot tröttnar på älskarinnorna som han på ett mycket oetiskt sätt förför i sin patientstol passar han dem vidare till sin tvillingbror Beverly. Så även med Claire. Kan det bli mer omaka än att ligga med en lögn? Efter en tid får Claire reda på vad som pågår och tragedi följer. 


Mest omaka ögonblick: När Claire ber Beverly om relationsråd angående hans tvillingbror Elliot, trots att det är Beverly hon ligger med. 


1. Luke Skywalker och Leia Skywalker, Star Wars (1977-83)

Omaka by blood. Ickeplatonska kärleksrelation mellan familjemedlemmar är inte helt ovanligt på film, filmer som Savage Grace, The Hotell New Hampshire och The Servant väcker alla äckelkänslor hos tittaren. Den mest klassiska, om än mest oskyldiga, relationen, är dock den mellan Luke och Leia. I två filmer odlas kärlekshistorien mellan de två, medan sluggern Han Solo snopet får se på, innan gamle Obi-Wan, som för övrigt är död, inser att det kanske är dags att droppa bomben. Kanske blev han orolig efter hånglet på isplaneten Hoth. 


Mest omaka ögonblick: När deras mamma födde dem.

Victor är Nöjesguidens filmredaktör. På Nöjesguidens nyliga Oktoberfest sågs han enligt säkra källor befinna sig mitt i ett omaka par – bestående av Victor själv och ett orimligt stort glas öl.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar