Ett helt nytt sätt att som ung skänka pengar: Givesom

14:30 8 Dec 2014

 

Har du dåligt samvete för att du inte ger nog till välgörenhet? Detta kan vara lösningen på ditt problem. Givesom är en splitterny tjänst som vill underlätta för unga att skänka pengar.

Först väljer man vilken summa man vill skänka – 25, 35 eller 45 kronor varje månad – och sedan väljer man var man vill att pengarna ska gå: till fattigdomsbekämpning, främjandet av mänskliga rättigheter eller bevarandet av natur och miljö. Eller alla tre! Bakom tjänsten står Lin Kowalska och bloggaren Michaela Forni.

Vi pratade med Lin, hjärnan bakom det hela.

Varför startade du Givesom? Hur kom idén till?

– Jag hade en trasslig uppväxt, vilket har gjort att jag alltid haft lätt att relatera till barn som har det svårt. Mitt absoluta favoritordspråk är ”När folk kastar sten på dig – bygg ett hus”, och Givesom är mitt hus. Idén är att göra välgörenhet mer lättillgängligt, för att unga i ett tidigare skede i livet ska börja ägna sig åt det. Idén kom till samtidigt som jag pluggade upp mitt betyg i företagsekonomi. I kursen skulle jag starta ett projekt ”på låtsas”, och det blev mitt drömprojekt – Givesom.


Hur gick du från tanke till handling?

– Eftersom jag aldrig startat ett projekt tidigare så hade jag ingen aning om hur man skulle gå tillväga. Jag fick till slut kontakt med personer som skulle komma att betyda otroligt mycket för Givesom, exempelvis Mannheimer Swartling som har skrivit alla avtal och Deloitte som gör all revision pro bono. WTMG och Sudd n Lee har stått för utveckling och design. SodaLime har gjort filmerna från vår senaste resa till ActionAid i L’Aquila pro bono. Teamet bakom Givesom är verkligen helt fantastiska – ett riktigt superteam! Jag blir varm i hela kroppen när jag tänker på alla helt underbara människor som jag har fått äran att jobba med.


Hur kom Michaela Forni in i bilden, och vad har det betytt?

– Michaela och jag har känt varandra i flera år, hon är en av mina bästa vänner. Hon är en grym tjej med skinn på näsan och med många års erfarenhet i branschen. Hon har dessutom ett varmt hjärta och brinner för välgörenhet. Vi kompletterar varandra så otroligt bra! I Givesom har Michaela hjälpt till med marknadsföring, samt att hon är en expert på sociala medier.


Vad gör er annorlunda än andra välgörenhetsförmedlare?

– Givesom arbetar med de stora välgörenhetsorganisationerna som vi redan känner till och litar på. Men man behöver inte välja en av dem att skänka till, istället vill Givesom att man berättar vilket eller vilka ändamål man vill att pengarna ska gå till. Pengarna fördelas sedan på organisationerna inom de aktuella kategorierna man valt. Vi vänder oss till den yngre publiken, en grupp som välgörenhetsorganisationerna idag inte når. När du skänkt pengar via Givesom och delar det på dina sociala medier blir du en Hero. Vem vill inte vara en Hero?


Hur har ni valt ut de organisationer ni förmedlar pengar till?

– Våra organisationer är väletablerade med internationell närvaro och har 90-konto (försäkran om att pengarna faktiskt går till välgörenhet, reds anm). Vi jobbar mycket nära våra organisationer. Under förra veckan så besökte vi ActionAids projekt i L’Aquila. Vi observerade deras jobb där och spelade in filmer för att visa våra donatorer var pengarna går.


Hur ser ni på just välgörenhet som medel för en bättre värld?

– För att vi ska få en rättvis värld måste alla dra sitt strå till stacken. Givesom gör det enklare att göra just det. Genom att sätta upp en donation hos Givesom har du möjlighet att främja mänskliga rättigheter, stoppa fattigdom och hjälpa miljön – på samma gång.


Hur mycket tillför egentligen 35 kronor i månaden?

– Även om 35 kronor inte låter mycket så är det en väsentlig skillnad mot ingenting alls. Precis lika självklart som att vi är olika så har vi också olika ekonomi. Vi går efter mottot ”small amounts make a big difference”. Vi vill göra det möjligt för alla att bidra med sitt strå till stacken – för alla att bli Heroes!

Besök Givesom här för mer information.

Stad: 
Kategori: