Dags att se dig själv på scen

13:44 26 Feb 2015
var_klass_foto_dan-hansson.jpg

Teatern reagerar på samtiden och ger oss berättelser och bilder att försöka tänka, känna och förstå till.

Under Förintelsens minnesdag i slutet på januari fick jag minnesbilder från ett antal pjäser jag har sett den senaste tiden. Som till exempel Lucas Svenssons stillsamma dramatisering av Marguerite Duras novell Smärtan på Fri scen, där Anita Ekström med torr röst gestaltade väntan på den deporterade mannens återkomst våren 1945, samtidigt som insikterna om omfattningen av andra världskrigets mörker sipprade in. Jag tänkte på Vårt förakt för svaghet på Stadsteatern Skärholmen där Mattias Brunn och Victor Wigardt med hjälp av endast ett staffli med blädderblock, pennor, tejp och energiskt skådespeleri gjorde en genomgång av den nazistiska ideologin, svensk rasism och samhällets förakt för svaghet för en andlös publik av gymnasieelever på plaststolar. Och jag tänkte på Vår klass, Natalie Ringlers fantastiska uppsättning av den polska dramatikern Tadeusz Slobodzianeks pjäs om en skolklass, bestående av både katoliker och judar, i den lilla polska byn Jedwabne där den ena halvan av befolkningen mördade den andra i en antijudisk pogrom ledd av byborna själva.
 
Att se pjäser som dessa är tungt och viktigt, liksom att försöka se oss själva. Sveriges historia är inte vacker, och inte vår samtid. Uppsättningen på Teater Galeasens hade premiär för två år sedan och förlängda spelperioder har blivit fullsatta direkt. På förintelsens minnesdag hade den nypremiär med speciellt inbjudna gäster som partiledare, statsministern, prins Daniel och diverse kulturpersonligheter Men det är viktigt att du ser den också. Vår klass spelas till och med den 9 april och är naturligtvis slutsåld men gör allt du kan för en biljett.

Bäst just nu

1. En folkefiende
Kulturhuset Stadsteatern, till den 14 juni
Näst efter ovanstående får den här ligga i topp även denna månad, Alexander Mørk-Eidems nytolkning Henrik Ibsens 1800-talspjäs. Sedan sist har det även blivit klart att Mørk-Eidem tilldelas ett av 2014 års kritikerpriser av Svenska Teaterkritikers Förening ”för att han outtröttligt skapar samtidsaktuella fullträffar av teaterklassiker.” Som till exempel En folkefiende.
 
2. Götgatan
Unga Dramaten, till den 6 april
En som också får pris är Agneta Ehrensvärd. Hon får kritikernas barn- och ungdomsteaterpris för sin konstnärliga ledning av och repertoar på Unga Dramaten. Årets första premiär var Jens Ohlins och Kristian Hallbergs nyskrivna pjäs som använder kravallerna på Götgatan våren 1948 för att svängigt, satiriskt och svart driva med nutiden. En rolig och flyhänt karikatyr av samtidsdebatten med tajt spel av Shebly Niavarani, Bahador Foladi, Sanna Sundqvist, Maia Hansson Bergqvist, Eric Stern och Nanna Blondell.
 
3. Möta hösten tillsammans?
Anna Vnuk, Stockholms dramatiska högskola, Dansens Hus, den 16–19 mars
Ja tack, jag möter gärna hösten tillsammans med koreografen Anna Vnuk. I examensföreställningen från Stockholms Dramatiska Högskolas utbildning för mimskådespeleri ska studenterna göra allt för att göra människorna i kontaktannonserna lyckliga. 
 
4. Det flygande barnet
Orionteatern, till den 28 mars
Jag är nyfiken på vad Roland Schimmelpfennings pjäs blir när regissören Lars Rudolfsson gör den till konsertteater med Mats Gustafsson, FIRE!, Mariam Wallentin och David Sandström. Vanna Rosenberg och Gustaf Hammarsten spelar ett par som förlorar sitt barn.
 
5. Jerk – The Radioplay
Gisèle Vienne, MDT/Audiorama, den 27–28 februari
Radioteaterversionen av den mörkt filosofiska dockmakaren och koreografen Gisèle Viennes verk om seriemördaren Dean Corll ges i Audioramas sal med högtalare från golv till tak.
 
Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 02, 2015.