Cheap Monday firar 10 år med att ge bort 10 000 par jeans – på 10 minuter

11:01 17 Sep 2014


Cheap Monday fyller 10 år i år. För oss som praktiskt taget var spädbarn när vi köpte våra första svarta, döskalleprydda jeans – de som blev ljusgråa och mjuka som bomull efter ett par tvättar – är tanken svindlande.

För Cheap Monday själva är det en chans att fira, och firas ska det; den 10 oktober, klockan 10 på morgonen lokal tid, placerar de ut 10 000 par jeans på 10 olika platser i världen, för fansen att hämta upp. I utbyte mot att dessa fans gör lite reklam för det hela på Instagram, förstås, men ändå. Vilka tio städer som under tio minuter får sin egen pop up-butik avgörs genom en omröstning.

Inför allt detta pratade vi med Cheap Mondays denimdesigner Carl Malmgren om genrep, Instagramkampanjer och märkets utveckling under tid.

1000 par jeans per plats, på 10 minuter. Har ni repat i förväg, eller, så att ni vet hur det ska gå till rent praktiskt?
– Haha, nej, vi får hoppas att det flyter på. Vi har en plan, men kommer naturligt nog inte att kunna repa.

Och hur har ni valt ut de städer där ni kommer att poppa upp? Vilka platser kommer ni att vara på?
– En av de allra vanligaste frågorna vi får från våra fans i sociala medier handlar om att öppna Cheap Monday-butiker i deras städer. Vi önskar att vi kunde vara överallt, men då det är omöjligt har vi valt ut länder som har varit extra aktiva för att försöka få oss att komma dit. Vilka de slutliga tio städerna blir är upp till fansen som röstar, och exakt var i dessa städer vi kommer att dyka upp går vi ut med den 9 oktober.

Man får ett par jeans i utbyte mot att man, om jag förstått saken rätt, lägger upp en bild på Instagram och använder era hashtags. Varför är hashtagkampanjer så gränslöst populära?
– Det stämmer. Vi tog in denna dimension för att ge våra största fans en bättre chans att få jeansen. Vi har gjort jeansgiveaways helt utan motprestation vid ett par tillfällen tidigare. Då har personer som bara råkat passera förbi samlat på sig flera par vardera och våra största fans har blivit utan. Nu hoppas vi öka chanserna för att de som gillar Cheap Monday och har följt oss genom åren får ett par. Vi gillar också tanken på att fansen kan påverka dokumentationen av aktiviteten och se The 10 Minute Pop-Up från deras perspektiv.

På vilka sätt tycker du att Cheap Monday har förändrats, designmässigt, under sina 10 år?
– Den största skillnaden är nog att vi gått från en jeansmodell i två tvättar till att ha en fullständig kollektion med dam, herr, accessoarer, skor, etcetera. Annars håller vi stilen ganska bra, tycker jag.

Den 10 oktober kommer alltså detta att hända, och i Stockholm delas jeans ut på Åsögatan 115. För mer information om allt detta, rör dig hitåt.

Stad: 
Kategori: