Be a man, man!

15:23 26 Apr 2007

Det ska vara en man i vår. I alla fall om man vill ha roligt, slippa livets baksidor eller göra en trivsam liten revolution. I tv-reklamen finns bevisen, där myser de ikapp med varandra hela pausen lång. Där finns den snälla farbrodern som hemlighetsfullt leende bjuder sitt speciella brorsbarn en karamell som bara en ung man och en riktigt gammal dito kan förenas kring och inse den symboliska innebörden av.Det ska vara en man i vår. I alla fall om man vill ha roligt, slippa livets baksidor eller göra en trivsam liten revolution. I tv-reklamen finns bevisen, där myser de ikapp med varandra hela pausen lång. Där finns den snälla farbrodern som hemlighetsfullt leende bjuder sitt speciella brorsbarn en karamell som bara en ung man och en riktigt gammal dito kan förenas kring och inse den symboliska innebörden av. Flickorna får roa sig med glittrande glassar vid namn Girlie medan männen ägnar sig åt viktigheter såsom att knäcka livets gåta, föra släktet vidare eller helt enkelt bonda som bara män kan.
Burger King har fattat grejen då de med reklamfilmen Manthem berättar om sin nya burgare. Mannen i reklamen har fått nog, alldeles för länge har han spelat med och betett sig som den fjolla han inte är, gått på romantisk middag efter annan för att tillfredställa sin flickväns behov. Nu säger han ifrån en gång för alla. Inte en enda gång till tänker han sitta där med de gigantiska tallrikarna med miniportioner av mat vars innehåll inte mättar hans manliga aptit. Han reser sig resolut upp, börjar spontant sjunga sin kampvisa: I’m a man, hear me roar, innan han lämnar restaurangen och sin flickvän till förmån för att enas med resten av stadens undertryckta och mycket utsvultna män. Det är dags att göra revolution! Med frustrationen som drivkraft förenas männen i allsång och gemensam marsch till Burger King som villigt mättar deras aptit. De ser hemskt lyckliga ut, en mörk röst deklarerar ”Be like a man, man”.



Riesen är inne på en liknande linje då de presenterar chokladkolan som är så kraftigt chokladig att endast en mans käkar kan tugga sig igenom en hel påse. En man i reklamen har till och med vetenskapligt räknat ut att det faktiskt tar hela fyra timmar att få i sig allt. På väg mellan två byggen stoppar han i sig en Riesen för att få lite lugn och ro. Godis som ger energi inför den prövande fysiska aktiviteten. Effektivt ska det vara. Inget tjafs.
Coca Cola har också fattat galoppen då de i vår lanserar Coke Zero, den nya dietcolan för män som (till skillnad från kvinnor) inte är beredda att göra avkall på god smak för att dra ned på sockret. Varför skulle de behöva det när det finns alternativ? Reklamfilmen talar sitt tydliga språk. Noll socker, kan det vara möjligt, funderar en kille på en buss och inom loppet av några sekunder har en vision om en felfri värld skapats i hans mycket kreativa hjärna. Tänk om hela livet kunde vara noll baksidor! Om flickvänner kunde komma med lite mindre drama, om bh:ar kunde komma med mindre fummel, om tjejer kunde få noll orealistiska idéer när de kollar på romantiska filmer, om frugorna kunde ha noll huvudvärk. Vilken värld vi skulle få! Mannen i reklamen blir så till sig i trasorna över sina visioner att han likt en 2000-talets Messias ställer sig på busstaket och deklarerar dem inför en hyllande värld bestående av män. Busschauffören nickar medhållande och filmen slutar med ett tokroligt fall i en sjö, men duden är ok, duden är alltid ok.

Som pricken över i:et pryds Coke Zeros flaska av några typiskt manliga symboler såsom ett par tärningar, en ninja, en avklädd tjej och en… haj. På så vis kan Coke Zero gå hem i var mans stuga, här finns något för både gamblern, den äventyrliga kampsportaren, tjejmagneten och surfaren som gärna beger sig ut på farliga vatten. På Coke Zeros hemsida erbjuds till försäljning bland annat en bh tillverkad av godis, ett bögteam att hyra så att man som kille får tjejernas odelade uppmärksamhet och en kopp med inbyggd fjärrkontroll så att man lätt och praktiskt kan lura i flickvännen att tv:n är trasig och obekymrat titta vidare på matchen.
Kring mat, dryck och godis förenas männen i en orgie av male bonding sällan tidigare skådad. Vad den långsiktiga effekten av denna mysrevolution blir är svår att förutspå. En tänkbar möjlighet att är neomännen målat in sig i ett hörn och så småningom, i brist på tekniska möjligheter till fortplantning, kommer att dö ut och därmed lämna plats för de andra männen, de som gärna lär sig den avancerade tekniken att knäppa upp en bh eller hittar ett middagsalternativ som både de själva och deras partners kan leva med.

Tävling!

Designa din egen könsmässigt oneutrala glass och skicka in en jpeg med ditt förslag till red@nojesguiden.se



Senast 16 maj måste vi ha ditt bidrag.
Vinn din vikt i MORE fruktvatten!

Stad: 
Kategori: