Baba Stiltz: ”Genrer är bara semantik”

15:46 27 Oct 2014

babas.jpg


Total är Baba Stiltz debutalbum under eget namn. Men för att vara nybörjare har Baba mycket i det musikaliska bagaget. För Christoffer Reichenberg Andersson berättar han om varför genrer är semantik, storhetsvansinne och hur svensk musikhistoria skapar förutsättningar för nya producenter.
 

Baba Stiltz har varit med i skwee-svängen, släppt två skivor som The Betlehem Beard Corporation, spelat runt om i Europa och släppt åtta vinyler på fyra skivbolag. Senast med hyllade singlar på Studio Barnhus vilka även står för debuten Total

Är du rädd för att musiken ska kännas för mycket som ett jobb?

– Det är mitt jobb och jag gör hellre det här än något annat. Jag har gjort på det här sättet i tre år nu och det funkar bra, jag sätter upp mål och ramar åt mig själv. Det hjälper mig att förhålla mig till musiken.

Skiljde det sig att göra ett album istället för en enskild låt eller singel?

– Jag vet inte riktigt. Kornél Kovács (en tredjedel av Studio Barnhus, reds. anm.) frågade mig om jag ville göra ett album för något år sedan. Jag var inte intresserad av det då. Jag har gjort det förut och den processen är inte kul tycker jag. Men sedan övertygade han mig, vilket jag är väldigt glad för. Jag tänkte inte mycket när jag började utan för första gången litade jag på mitt eget omdöme. Jag har betraktat det som en process där jag gått upp, gått till studion, tagit kafferast och sedan ner i studion igen och jobbat några timmar. För att nästa dag göra samma sak.

Föredrar du att arbeta fokuserat och strukturerat?

– Jag tror att jag mår bäst av det. Sedan kanske inte musiken jag gör under de omständigheterna blir bäst. Men för mig är det nyttigt att försöka behålla en rutin. När jag kommer in i den rutinen finns det inte lika mycket fallgropar när det kommer till saker som att fastna i sitt skapande.

Hur skulle du vilja beskriva din skiva?

– Jag vet inte riktigt, jag försöker inte tänka på det sättet. Det är bättre om människor lyssnar och får ta till sig musiken på det sätt som de vill. Jag känner personligen att albumet är det mest genomarbetade jag gjort. Det finns en genomgående känsla i hela albumet. Jag känner inte många som skulle vilja lyssna på ett helt album där varje låt går i 125 bpm och är fyra gånger fyra takter. I alla fall inte jag, det var en sak som fick mig att tveka tidigare. Axel Boman (en annan av Studio Barnhus treenigheten, tillsammans med Petter Nordkvist, reds. anm.) visade mig sitt album innan det släpptes och då fick jag panik. Jag kände inte att jag kunde göra något sådant. Sedan insåg jag att jag inte behövde göra tolv låtar efter en mall. Då släppte det och jag kunde göra den musiken jag faktiskt gör.

Ifall du träffar någon som inte känner till dig och frågar vilken sorts musik du gör, vad svarar du då?

– Jag brukar svara pop. Genrer är bara semantik egentligen. Pop grundar sig i att musik kan kommunicera med alla människor genom en tilltalande rytm eller melodi. Sedan behöver inte de rytmerna och melodierna vara rättfram, de kan vara på olika sätt. Jag tycker exempelvis att Aphex Twin är pop. Han lyckas beröra massa olika människor med olika intressen i sin musik. Windowlicker gick på MTV jättelänge och det är svårt att tänka sig att en sådan låt skulle kunna funka i de stora kanalerna vilket den gjorde. Det bakomliggande är som i annan musik, melodier och rytmer som påverkar människor. Oavsett om Aphex Twin är din favoritartist eller inte. 

Baba Stiltz säger att den mest primitiva gemensamma nämnaren hos människor är viljan att kategorisera. 

– Alltifrån att definiera hudfärg till språk, konst och musik. Men just i musiken har de linjerna kanske suddats ut mer för mig eftersom jag jobbar med det. I grund och botten bygger musiken på samma saker. Sedan får du som individ hitta vad du tycker om.

Varför namnet Total?

– Det kändes som en bra titel. Det finns en viss megalomani, vilket jag gillar. Grafisk ser det snyggt ut också. Det är även en fin framsida på skivan av den otroligt begåvade konstnären Malin Gabriella Nordin.

Det är många unga väldigt duktiga producenter som dyker upp. Vad tror du att det beror på?

– Jag tror att folk jobbar hårt helt enkelt. Det råder inte brist på människor med sjukt mycket kunskap och välvilja. Jag hade inte kunnat jobba om det inte fanns folk runt omkring mig som var villiga att lära mig nya grejer eller peppa mig. Jag tror verkligen vi ska känna oss lyckligt lottade för att vi kommer från samma land som ABBA, Roxette eller Swedish House Mafia. Jag tror att allt sådant, oavsett vilket band eller artist det är, sipprar neråt hos människor som vill göra eller ta del av musik. Någon lyssnar på SHM, sedan upptäcker de någon annan svensk artist vilket gör att det uppstår ett bra klimat för musiken. 

Din blogg ger intrycket av att du är intresserad av foto. 

– Nja, jag fick en kamera av min kompis och fotade lite, mest för att det är kul. Det är som med musik. Jag gillar att sitta med telefonen och visa upp olika bilder eller ny musik jag gjort för vänner med anledningen att det är kul. Haha, du ska höra hur störigt mina vänner kan tycka ”show and tell” med Baba Stiltz är! υ

 

Baba Stiltz Total (Studio Barnhus) finns ute nu. 

 
Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2014.