1. Rectify
2. Utopia
3. Top of the Lake
4. Orange is the New Black
5. The Americans
ÅRETS MÄSTERLIGT
Rectify
Efter att ha varit fängslad i 19 år för mord och våldtäkt dyker dna-spår upp som antyder att Daniel Holden kan vara oskyldig. När han släpps fri är det till en värld han inte längre kan relatera till. Rectify är en långsam serie med ett metodiskt tempo. Allra helst låser Daniel in sig i sitt gamla pojkrum och spelar samma MegaDrive-spel som han gjorde för 19 år sedan, eller plockar fjädrarna ur sin huvudkudde. I små vackra ögonblick berättar Rectify historien om att återvända till samhället. Och om det ens är möjligt att hitta tillbaka till en värld som har gått vidare.
ÅRETS ÖVERRASKNING
Utopia
Obehaglig foliehattsthriller där den grafiska novellen Utopia avslöjar en omfattande konspiration. Brittiska Utopia har ett fantastiskt soundtrack, en klaustrofobisk atmosfär och den läskigaste tv-skurken jag någonsin har sett. Lönnmördaren Arby trycker i sig russin, flåsar när han andas och har på sig en sliten läderjacka som smiter över kulmagen. Med hasande steg och en blick kall som en död fisk ställer han gång på gång samma fråga. ”Where is Jessica Hyde?”
ÅRETS HÄNDELSE
Breaking Bad-finalen
Walter White fick sig sitt storslagna, hjärtskärande och absoluta avslut. Att sista episoden hette FeLiNa var såklart smartare än ditt genomsnittliga Finale-anagram. Fe = järn = blod. Li = lithium = metamfetamin. Na = sodium = tårar. Alltså: blod, meth och tårar. Rimligt.
ÅRETS FINASTE
The Goldbergs
Adam Goldbergs familjecom utspelar sig under åttionågontingtalet med allt vad det innebär i form av 8-bitars-Nintendo och pump-Reebooks. Men framför allt innehåller The Goldbergs två saker som man sällan ser i samma rum samtidigt. Humor och hjärta.
ÅRETS TREND
2013 var året då öppna arkiv och strömmande tv-tjänster förändrade våra tv-konsumtionsmönster för all framtid. Det var också året då vi sträcktittade på House of Cards och hatkollade Glee.
ÅRETS BESVIKELSE
Agents of SHIELD
Efter Buffy och Firefly har Joss Whedon ackumulerat mer geekkredd än vad som ryms i Comic-Cons samlade mässhallar. Men Agents of SHIELD blev aldrig mer än en lågbudgetskugga av fjolårets The Avengers om trista karaktärer utan superkrafter.
ÅRETS DÖSKALLE
Dads
Seth ”Family Guy” MacFarlanes sitcom om vuxna pojkbarn som driver ett sunkigt tv-spelsföretag och tvingas leva med sina vidriga farsor. Att MacFarlane är helt talanglös framgår med all önskvärd tydlighet när han inte kan gömma sin dåliga smak bakom den tecknade familjen Griffin. Med Dads gör han ett Våra värsta år för 1800-talet.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2013.