Åre bryggcompagni tror på ölen som måltidsdryck

07:33 12 Dec 2014

Det började med tre smålänningar som via Stockholm lockades till Åre för flugfiskets skull. Plötsligt insåg de hur mycket de drömde om en lokal öl från Åre. Resultatet blev Åre Bryggcompagni, som sedan de sålt sin första öl 2013 redan har lyckats brygga femton olika sorter, och som i januari kommer att medverka på Nöjesguidens ölmässa.

Anton Elmlund och hans kollegor på Åre Bryggcompagni är inga ölnördar. I alla fall inte enligt de själva. Deras öl är inte humlestark eller sådär mörk som öl ofta ska vara idag. Istället vill Åre Bryggcompagni göra öl som det faktiskt går att äta mat till, smakrik ale och lager, som enligt Anton Elmlund är både modest och balanserad.
– Vi har hunnit brygga ett hiskeligt antal ölsorter och varit all over the place. Totalt har vi hunnit brygga ungefär femton sorter.

Vilken är nästa öltrend?
– Trenden kommer bestå av spontanjäst öl och fruktöl. En parallell trend är också att brygga klassisk öl med en modern twist till det.

När slutar ett mikrobryggeri vara mikro?
– Ett mikrobryggeri blir för stort när man börjar tumma på sina råvaror. När man känner att man måste hålla ner på dem för att det kostar för mycket pengar. Man kanske tänker, ”nej, nu använder jag den humlen istället för att den är billigare än den”. Jag måste förstås också effektivisera, men när man börjar tumma på sina råvaror och smaker är det svårt att kalla sig mikrobryggeri.

Ni ska vara med på Nöjesguidens ölmässa i januari, vad kommer ni att ta med er dit?
– Då kommer vi ta med oss en IPA, en APA, en saison och en sparkling ale. IPA:n heter CBJ, vilket står för Community Beer Project. Det är en grej i Åre där vi donerar sex procent av intäkterna till lite olika näringslivsprojekt här i Åre. APA:n är vår prisvinnande Gilda. Saisonen heter Nymph och sedan tar vi också med ett sparkling ale som heter Mayfly.

Vad ska en bra ölmässa innehålla?
– Jag tycker det är viktigt att det är bryggare på plats, för det blir lätt urholkat när det är eventbolagspersoner som står i montrarna för de stora märkena. Det är roligare att gå till en monter där bryggaren faktiskt kan berätta om sin öl.

Vilka är de största utmaningarna ni som mikrobryggeri har stött på?
– Jag tror att det, för oss och för precis alla andra, handlar om att brygga jävligt god öl. Det är det grundläggande och det är jävligt svårt. Inte bara att brygga god öl, utan öl som också är korrekt. Jag kom över en ölblogg som provade årets öljul, och fem av dem är såpass defekta att de inte gick att dricka. Totalt av femton öl var det fem som var drickbara och fem som hade märkbara fel. Strävan efter bra öl genomsyrar hela mikrobryggeritrenden. De som har lyckas är de som brygger bra öl.

Hur står sig svenska mikrobryggerier internationellt?
– Rent spontant tycker jag att vi står oss bra. Sen är vi ett litet land förstås, och vi har heller inte kommit så långt som USA eller andra länder. Vi har en liten prekär historia när vi på 70-talet bara hade ett ölmärke och man ville att staten skulle äga det enda bryggeriet. Då försvann hantverket. Tittar du på andra länder som Danmark och Tyskland så har de behållt sin ölkultur.

Nöjesguidens Ölmässa går av stapeln den 29-31 januari 2015.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!