AKA STHLM vill bygga broar

16:32 5 Dec 2013

akasthlm_chance_the_rapper_foto_laris-rasidovic.jpg

För drygt ett år sedan tog ett gäng, förenade av en löjligt stor musikbloggskonsumtion, hit producenten Baauer. Några veckor senare fanns det kanske bara två kontor i hela världen som inte hade gjort sin egen take på Harlem Shake. Sedan dess har AKA STHLM hunnit arrangera ett tjugotal konserter och skapat ett helt eget forum för ny musik på nätet. Eftersom de gillar att ligga i framkant, låter jag just dessa fyra ta ett unisont klubbfarväl till 2013.  

 

Ni har sagt att ni vill svara som en enhet. Så då måste jag fråga: exakt vad är AKA STHLM?

– En fågel, ett flygplan? En arrangör, en blogg, ett moln, en logotyp? Det finns en massa löjliga namn för det vi gör, men kreativ plattform tar nog priset.

 

Varför startade ni upp det här?

– Det kändes som att det saknades en brygga mellan olika genrer som inte längre var så olika varandra. Vi ville skapa någonting som var fritt i förhållandet till genrer och ständigt odefinierbart i form och uttryck.

 

Och varför nöjde ni er inte med att bara ordna konserter, utan startade en sajt också?

– Det var aldrig vårt primära mål att arrangera konserter från början utan det blev bara så att vi fick möjligheten att ta hit Baauer och då gjorde vi det. När det kommer till hemsidan insåg vi att för att folk ska komma på våra events måste vi ge möjligheten att få folk att lyssna på ny grym musik och sätta den i rätt kontext. Men med det sagt ser vi ingen finalitet i att bara vara konsertarrangörer och en sajt.

 

Vad tycker ni om musikbevakningen i Sverige överlag? 

– Den är verkligen blomstrande i mer dedikerade forum, till exempel små gömställen på www. Men överlag är den väldigt slö, speciellt när det kommer till dagstidningsnivå. Liksom hur många ”plus” har Bruce Springsteen fått i sin karriär? Samtidigt ska man vara glad om någon annan världsstjärna som Beyoncé får en halvsida, vilket är skevt. Men det är väl så det är när svenska pop- och rockjournalister är 40-åriga vita män.

 

Så, hur vill ni att AKA ska vara?

– Vi vill ta tillbaka det spontana, farliga och utmanande med upplevelsen. De etablerade spelarna i den här staden befinner sig i så jävla bekväma platser. Vi vill få folk att vilja stagedive:a från bardiskar, sitta uppe hela nätterna och leta ny musik på SoundCloud, börja producera, skriva ett fanzine eller jaga Sverigedemokrater genom att lyfta upp och nyansera kulturen de försöker svartmåla genom sin propaganda.

 

Om ni alla fyra har en specialitet, vilka skulle det vara?

– Ris, äpplepaj, pirog och pepparkakshus.

 

Vilken konsertlokal är stans bästa?

– Beror väl på om det är live eller dj:s. Men vi gillar när det är trångt och där publiken gärna ser rummet ur ett annat perspektiv än de brukar.

 

Vilken av konserterma är ni mest nöjda med, så här i backspegeln?

– Ett dött lopp mellan Chance the Rapper och Waka Flocka Flame. Eller, nja, det kanske blir Waka ändå med tanke på hur allt bara spårade ur. Upplopp!

 

Kan ni minnas någon gång när det inte funkade alls?

– När RL Grime:s dyra födelsedagstårta kastades ut i publiken och träffade någon stackars själ i ansiktet.

 

Vad upplever ni att folk vill ha när de går ut?

– Så himla svårt att inte bli politisk eller kanske låta lite bitter när man svarar på en sån här fråga. Om AKA skulle vara en helkroppsservice i att ge folk exakt vad de vet att de vill ha skulle inte vi vilja göra AKA. Vi vill att folk ska känna sig välkomna i formen som vi presenterar något ännu obekant inom. Vi sysslar kanske inte med spjutspetsforskning, vi vill ju att våra vänner och vänners vänner ska ha riktigt jävla kul också.

 

Vilken klubb/konserttrend måste dö?

– Den när alla står i ett hörn, dricker sponsöl och vägrar le. Den ser man allt för ofta.

 

Och vad säger man till de som älskar musik men som tycker att live oftast innebär en besvikelse? 

Vi sympatiserar med dem. Även vi är ju konsumenter och stora fans av vissa artister som aldrig ska lämna studion. Ever.

 

Här har ni några miljoner att lägga på AKA. Vad gör ni med pengarna?

– Drar till Miami och hänger med DJ Khaled.

 

För att följa vad gänget går igång på, besök akasthlm.com. Den 13 december tar de över Taverna Brillo. 

 

 

AKA STHLM:s halvmulna till halvklara prognos för 2014

 

Vem kommer att bli stor?

– Chance the Rapper.

Vad dör ut?

– Candy Crush

Vart vill vi gå?

– Hem. Vi vill alltid gå hem någon gång.

Vem blir er absoluta drömbokning?

– Shlohmo.

 

 

BÄST JUST NU
 

1. Nyårsnatten

Färgfabriken, Lövholmsbrinken 1, den 31 december, 22–04, 20 år

Att folk PÅ RIKTIGT gick ned på sina bara internetknän och bad om förlåtelse på en viss hittepå-byrås wall för att få komma på en nyårsfest, är ju kul. Speciellt när något så mysigt som Natten sker på nyår, den dag på året som förmodligen är bäst lämpad för klubben. 

 

2. Samlingen på Under Bron

Huset Under Bron, Hammarby Slussväg 2, den 26 december, 23–05, 23 år

Samlingen, ett av våra bästa gäng för elektronisk musik, tar sina sju medlemmar och fyller hela huset som är Under Bron. Lodbrok blir ett inhemskt plus i kanten, och sedan kommer Shifted från England med ett set och huvudaktstiteln.  

 

3. F2

Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22, den 28 december, 22–?, 23 år

F-folket ger Stockholm dånet av engelsk bas i mellandagarna, när Scuba (Paul Rose som driver Hotflush) flygs in till det stora dansgolvet på Fotografiska. Miriam Pemberton och Samlingens Mirja Larsson kommer de med, plus det ljud och ljus vi har lärt oss att bli impade av.

 

4. Outpost

XXX, Marie Laveau, Hornsgatan 66, den 26 december, 22–03, 20 år

Hybridstudion Revenue fixar ny, ambulerande klubb. På premiären, i XXX-källaren, spelar musiksveriges vattendelare Yung Lean & Sad Boys och Gravity Boys live, med dj-backup från Namaste-tjejerna och Revenue-killarna. Och i januari planerar de något ännu mäktigare. 

 

5. AKA Takeover

Taverna Brillo, Sturegatan 6, 13 december, 22–02, 20 år

AKA STHLM tar över Brillo för att fronta de akter, kända som okända, de tycker förtjänar synas utanför kaklade väggar. En stream, i sann Boiler Room-anda, kommer därför att sända när folk, som till exempel Dj Taro, spelar live på the wild wild web.

 

För övrigt: Den 24 januari gör den av alla vuxentidningar mest omskrivna klubben (med rätta!) Gubbhen comeback. Gudskelov inte på Solidaritet Arena. Och vi har hört rykten om att en viss ballin’ Gudrun kommer att vara med och dansa. 

 

Texten har tidigare publicerats i Nöjesguiden #10.

 

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2013.