Huvudmeny

Felprioriterad diskussion om hotet mot det fria ordet

Amat Levin 17:05 26 Feb 2015

Minns ni när det skrevs krönika efter krönika om hur tårtning av politiker var ett allvarligt hot mot demokratin? Eller när det på ledarplats slängdes med ord som identitetspolitik, åsiktskorridorer och en begränsning av det fria ordet för att några unga skribenter hade mage att lyfta intersektionalitet?

Medan strålkastarljuset riktades mot dessa diskussioner, har en grupp människor ihärdigt skickat rasistiskt och sexistiskt grundat hat och rent av hot mot journalister som lyfter frågor som diskriminering och feminism. Det har idag bidragit till två väldigt tråkiga nyheter.

1. Sajtkoll.se, vars syfte är att erbjuda snabb källkritik av olika sajter, har meddelat att de lägger ner bara tre dagar efter start. Anledningen är att redaktionen utsatts för hot ”från högerextrema sajter och deras läsare”, och när redaktören Kolbjörn Guwallius började få sin familj kartlagd fick det räcka.

2. Alexandra Pascalidou har meddelat att hon slutar som programledare på Ring P1 efter att ha fått nog av hat, hot och trakasserier, något som har varit en del av hennes vardag sedan hon var programledare för Mosaik för 20 år sedan (läs mer om det i min intervju med henne här). Ett av de många hatmejl hon mottagit inkluderar rader som ”Åk du hem till Grekland med dig och stanna där. Sverige är inte ditt land och kommer aldrig att bli. Du hatar svenskar och svenska folket hatar dig. Tänk vad skönt det skulle vara om någon sköt dig och Mona Sahlin.”

Hur många gånger har vi inte hört en viss grupp klaga på att så kallad PK-media censurerar oliktänkande? Hur många gånger har inte en viss grupp hävt ur sig diverse versioner av ”men det får man vill inte säga i det här landet”? Så varför ser det påfallande ofta ut att vara samma grupp som hotar och skrämmer journalister till tystnad? Varför ödslar vi en enda sekund på uppenbara myter om att invandring ”inte får diskuteras” när vi har något konkret som att Guwallius och Pascalidou utsätts för så mycket hot att de inte kan göra sina jobb och nynazister grips utanför tidningsredaktioner?

––––––––––
Här skriver Pascalidou mer om varför hon inte längre orkar.

Nytt nummer av Nöjesguiden ute nu!

Amat Levin 15:35 26 Feb 2015

Från och med idag börjar ett splitternytt nummer av Nöjesguiden dyka upp på gatorna. Och som vanligt är det fullproppat med intressant läsning. Förutom en drabbande intervjun med Joel Alme där han delar med sig av sin uppväxt har vi i det här numret av Nöjesguiden snackat rampljushat med Madi Banja, klippta röda trådar med Sabina Ddumba, ”lebensraum” med Jonathan Johansson och tråkiga stilar med José González. Dessutom har vi listat några skönhetsprodukter som på riktigt passar alla, tagit reda på om föräldrar är sämre filmkritiker, frågat oss om vi verkligen släppt skammen kring sex och låtit Döskalle & Mästerligt bada bollhav med Eric Saade.

Men, det kanske roligaste av allt – vi har inte bara intervjuat och omslagsplåtat Joy, vi har byggt om en har av Nöjesguiden.se så att läsningen ska bli så fint inslagen som möjligt. Kolla in texten här!

Oscarsgalan 2015 – en sammanfattning

Amat Levin 16:59 23 Feb 2015

Ännu en Oscarsgala har passerat, vilket betyder att jag precis som förra året ska sammanfatta kvällen. Dock bara de kategorier jag bryr mig om och de händelser jag fastnade för. Vi börjar med vinnarna!



Bästa film:

Birdman

Övriga nominerade: American Sniper, Boyhood, The Grand Budapest Hotel, The Imitation Game, Selma, The Theory of Everything, Whiplash

Det är här jag tvingas erkänna att jag har sett pinsamt få av dessa filmer. Birdman har legat högst upp på önskelistan i flera veckor, mest för att jag älskar Michael Keaton (hallå, har ni sett The Other Guys?), men av någon anledning har jag dragit mig för att gå och se den. Den verkar lite… jobbig, liksom? Hur som helst, Boyhood älskade jag och Selma ska jag se så fort den släpps i Sverige (hoppas den sistnämnda undviker vi-måste-få-med-hela-medborgarrättsrörelsen-i-en-film-på-två-timmar-problematiken som präglade The Butler). I övrigt är jag glad att American Sniper inte prisades.



Bästa regi:
Alejandro González Iñárritu – Birdman

Övriga nominerade: Richard Linklater – Boyhood, Bennet Miller – Foxatcher, Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel, Morten Tyldum – The Imitation Game

Priset för årets regissör går till en mexikan för andra året i rad! Ska vi tänka på mångfald, vilket vi ska, är den en av ytterst få ljusglimtar på en gala som år efter år fortsätter att misslyckas med representationen. Och den bristande representationen fungerade som inspiration för Neil Patrick Harris bästa skämt.



Kul! Får vi också se er göra något åt saken nästa år?



Bästa manliga huvudroll:

Eddie Redmayne – The Theory of Everything

Övriga nominerade: Steve Carell – Foxcatcher, Bradley Cooper – American Sniper, Benedict Cumberbatch – The Imitation Game, Michael Keaton – Birdman

Inte så mycket att säga här annat än att jag inte trodde att en Oscar fanns på horisonten när jag såg Redmayne i det moderna tortyrverktyget Lés Misérables (kolla själva om ni inte tror mig).



Bästa kvinnliga huvudroll:
Julianne Moore – Still Alice

Övriga nominerade: Marion Cotillard – Två dagar, en natt, Felicity Jones – The Theory of Everything, Rosamund Pike – Gone Girl, Reese Witherspoon – Wild

Jag får fortfarande obehagskänslor av bara tanken på Rosamund Pike i Gone Girl, så hade hellre sett henne vinna. Har aldrig riktigt fastnat för Julianne Moore.



Bästa manliga biroll

J.K. Simmons – Whiplash

Övriga nominerade: Robert Duvall – The Judge, Ethan Hawke – Boyhood, Edward Norton – Birdman, Mark Ruffalo – Foxcatcher

Haha, tar tillbaka allt jag sa om obehagskänslorna inför Rosamund Pike. De är rena kärlekskänningar i jämförelse med vad jag känner för J.K. Simmons. Det har gått över ett decennium, men för mig såg det fortfarande ut som att det var Schillinger från OZ som tog emot priset.



Bästa kvinnliga biroll

Patricia Arquette – Boyhood

Övriga nominerade: Laura Dern – Wild, Keira Knightly – The Imitation Game, Emma Stone – Birdman, Meryl Streep – Into the Woods

Väldigt välförtjänt! Spelade rollen med en sådan övertygelse att jag aldrig reflekterade över att det var Arquette som läste upp rader hon memorerat från ett manus. Finaste betyget man kan få kanske. När hon tog emot priset levererade hon även ett tal som, med all rätt, redan har hunnit hyllas och få en backlash. Ger mig inte in i debatten just nu.



Bästa manus på annan förlaga:

The Imitation Game

Övriga nominerade: American Sniper, Inherent Vice, The Theory of Everything, Whiplash

Igen, så länge inte American Sniper vann är jag nöjd. Istället vann The Imitation Game och vi fick ett fint tal av Graham Moore.



Bästa originalmanus
:
Birdman

Övriga nominerade: Boyhood, Foxcatcher, The Grand Budapest Hotel, Nightcrawler

Tja, det bästa med Boyhood var knappast manuset, så här har jag ingen direkt åsikt.

----------

Annars då? Det mest uppseendeväckande var kanske John Travoltas agerade. Förra året bjöd han på en av de värsta namnslakterna någonsin, när han uttalade Idina Menzel som Adele Dazeem, vilket nu skulle skämtas om. Upplägget var simpelt: Idina Menzel skulle presentera Travolta och medvetet uttala hans namn fel, publiken skulle skratta, Travolta skulle skratta och allt skulle avslutas med att Travolta sa något småroligt. Men icke. Istället fick vi följande:

Och då hade han redan på röda mattan närmat sig Scarlett Johansson bakifrån för lite avslappnat tafs.

You had one job!

En annan höjdpunkt inträffade när Common och John Legend vann bästa originallåt för den mäktiga Glory från Selma. Common flög ur stolen och började high five:a stolsgrannarna. Men vad hände sen? I århundradets största misstag lämnade han självaste Oprah ”hangin’”, det vill säga undvek att möta hennes hand.



Och vid närmare analys kan vi konstatera att det ser högst medvetet ut – han tittar henne i ögonen, tänker sedan (antagligen) ”fuck it” och kramar istället om Selma-skådisen David Oyelowo. Vad i!? Visst, för några år sedan hade de beef om Commons användande av n-ordet, men har sedan dess begravt stridsyxan (Oprah är dessutom en av Selmas producenter). Är det här Commons sätt att säga att han nu är för stor, eller att han hatar…

… Oh, nevermind. Att Oprah till slut fick sin kram förklarar varför Common överlevde kvällen. Och tur var det för tillsammans med John Legend stod han för galans mest tårfyllda moment.

Tänker lämna denna recap med några välbehövliga ord från John Legend och Commons tacktal. Gillar när kändisar drar sitt strå till politikstacken:

"We live in the most incarcerated country in the world. There are more black men under correctional control than there were under slavery in 1850. When people are marching with our song, we want to tell you we see you, we love you and march on."

(Vill ni läsa mer om detta kan jag rekommendera Michelle Alexanders The New Jim Crow.)

Här hittar du den kompletta listan på alla vinnare. Och får du inte nog av Oscars, kolla in Svantes tankar om galan här.

När är det okej för en vakt att misshandla en nioåring? (Ledtråd: aldrig)

Amat Levin 17:01 9 Feb 2015

Titta på klippet ovan, även om det är jobbigt. Läs sedan Sydsvenskans artikel om händelsen. Vad vi vet: En nioårig pojke tjuvåkte på tåget och greps av en ordningsvakt. När klippet inleds sitter vakten på pojken, som verkar ha svårt att andas, håller för pojkens ansikte och dunkar sedan hans huvud i golvet. Innan klippet avslutas ser det ut som att vakten ger pojken en armbåge. Genom hela klippet har pojken panik, ni vet, en rätt normal känsla när någon som är tre gånger så stor som en själv använder ens huvud som hammare. Några tankar:

1. Det är väldigt lamt av säkerhetschefen att ta vakten i försvar, hänvisa till att man har rätt att ”förvara sig” vid ett ingripande och lägga allt ansvar på polisen. Även om det så klart är polisen som beslutar kan vem som helst se att det rör sig om övervåld.

2. Jag vänder mig också starkt emot vd:n för Svensk Bevakningstjänsts version av händelseförloppet. Han hänvisar till ytterligare en mobilfilm, att pojken har bitits och sparkats och att klippet som visas inte är i kronologiskt ordning. Men det förändrar inte faktumet att det vi ser, oavsett kronologisk ordning, faktiskt har inträffat.

3. En av ordningsvakterna har polisanmält pojken för våld mot tjänsteman? Är det måhända en ren hämndaktion eller saknar han bara helt ryggrad?

4. Tror ni att en blond pojke hade behandlats på samma sätt? (OBS, retorisk fråga)

5. En av artikelns mest talande passager, apropå att flera vittnen försökte berätta om övervåldet för polisen: ”enligt vittnet Sydsvenskan pratat med verkade poliserna inte intresserade av att höra vittnesmålen”. Denna ständiga oförmåga att stanna upp, lyssna och ta in.

6. Ibland frågar sig diverse politiker och tyckare varför vissa grupper i samhället har ett sådant lågt förtroende för ordningsvakter och poliser. Här har ni svaret.

7. Men det viktigaste: OAVSETT anledning, oavsett ytterligare klipp, kronologisk ordning eller brott (i det här fallet tjuvåkning?) kan det omöjligen vara befogat för en fullvuxen man att misshandla en nioårig pojke. Det kan omöjligen vara okej att dunka ett barns huvud i ett stengolv så att det ”ekar i hela väntsalen”. Om det här fallet inte tas på största möjliga allvar av polisen…

Expos vitbok om Sverigedemokraterna

Amat Levin 14:52 9 Feb 2015

Nej men titta! Idag blev äntligen Expos vitbok om Sverigedemokraternas historia en sajt. Idén om en vitbok föddes när Jimmie Åkesson i en intervju förra året återigen inte kändes vid Sverigedemokraternas nazistiska rötter. Åkesson menade att det i så fall handlade om enskilda individer som sedan länge är bortrensande och påstod att partiet, när de hade resurser nog, skulle sätta ihop en vitbok om partiets historia. Det är ingen vild gissning att det här aldrig kommer att hända så Expo tog sig friheten att göra en vitbok åt Sverigedemokraterna. Och nu finns alltså resultatet på nätet.

Så kolla in sajten här och läs om när partiet anlitade Vitt Ariskt Motstånd som skydd vid en demonstration (1992), när de menade att religionsfrihet bara ska gälla för svenskar (1995), när de påstod att en normalisering av hbt-personer är jämförbar med pedofili och tidelag (2007) samt när de hävdade att judar och samer inte är svenskar (2014, oops!).

 

Senaste inlägg från Amat Levin

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Bloggar


Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!

Meny