Mrs Davis.

2023 års bästa tv

10:18 18 Dec 2023

Tv-redaktören listar årets bästa nya serier, den dummaste AI-floppen, den största egotrippen och de fläskigaste rymdrumporna.

Topp 3 bästa nya tv-serier

1. Mrs Davis
För alla som följt Damien Lindelofs karriär, från Lost till The Watchmen via lysande The Leftovers, var Mrs Davis kanske ingen överraskning. Samtidigt var det just det. För ingen annan tv-serie bjöd på lika många bisarra vändningar, märkliga infall och gastkramande scener som den där nunnan Simone sluter upp med rodeocowboyen Wiley för att hitta och förstöra en heliga graalen innan den ondskefulla(?) AI:n gör det. Slapstick och avgrundsdjup hjärtesorg blandas med en sällan skådad fingertoppskänsla i årets bästa nya tv-serie.

2. Fleishman is in trouble
Övre medelklasspar i skilsmässodrama i Manhattan. Ja, Fleishman is in trouble bockar av de initiala Woody Allen-troperna från start, men efter det blir det en helt annan best. För Toby Fleishman vänds världen upp och ner efter skilsmässan med Rachel, och när hon sedermera inte svarar när det är hennes tur att ha deras gemensamma barn tätnar intrigen. Fleishman is in trouble skildrar personlig vardagssorg fast med pusseldeckarens grepp.

3. The Last of Us
Få förväntade sig att en serie baserat på ett tv-spel skulle bli 1) årets snackis eller 2) så jävla bra. Men vi som har spelat Naughty Dogs spelserie visste att källmaterialet håll en långt högre kvalitet än alla andra spel som blivit film eller tv tidigare. Pedro Pascal och Bella Ramsey var perfekt castade i rollerna som Joel och Ellie i denna postapokalypsiga zombieprepperpärla där fokus alltid ligger på det mellanmänskliga snarare än det actionsnaskiga.

Årets svenska: Händelser vid vatten
Gängvåldsskildringen i Taelgia hade såklart fingret på samtidspulsen på ett helt annat sätt än den här adaptionen av en deckare från 1993 och som mesta dels utspelar sig på ett jämtländskt 1970-tal. Men den här tolkningen av Kerstin Ekmans roman med samma namn var en uppvisning i SVT Drama när det är som bäst. Stort, folkligt och drabbande.

Årets avslutning: Succession
Den deppiga sagan om mediemogulfamiljen Roy myggade av sig själv i en klimatisk (eller antiklimatisk, beroende på hur du ser det) final där de bortskämda nepo-babiesarna blev fullkomligt utmanövrerade. Allt spelades ut som en grekisk tragedi uppklätt i svindyrt stealth luxury-mode.

Årets överraskning: One-piece
På pappret låter ännu en liveactionadaption av en japansk serietidning av Netflix som en genuint dålig idé. Inte minst för Netflix urusla försök med Cowboy Bebop, Death Note och Fullmetal Alchemist, för att nämna några. Men mot alla odds är Netflix One-piece ett hjärtligt och färgglatt äventyr om en spenslig tonåring med gummikropp som bestämmer sig för att bli världens bäste pirat.

Årets egotripp: The Idol
Att The Weeknd fått lite för mycket att säga till om i The Idol var smärtsamt tydligt för alla inblandade och oinblandade. The Idol är en odyssé i narcissism, fast inte alls i den bemärkelse som serieskaparna möjligtvis önskade. I stället får vi ett porrigt och platt haveri som provocerar av helt fel anledningar.

Årets AI-flopp: Introt till Secret Invasion
2023 var året då vi nådde peak Marvel-mättnad. Inte ens de mest inbitna superhjältevurmarna var förmögna att uppbåda någon entusiasm inför Marvels allt ihåligare cinematiska fuskbygge. Inte heller Disney tycktes bry sig då de lät en AI-algoritm hafsa ihop introt till serien Secret Invasion.

Årets utmattningssyndrom: Star Wars-tröttman i Ahsoka
Vi är inte bara trötta på Marvel, vi kan även behöva en paus från allt som hände i en galax lång borta. Serien om jediriddaren Ahsoka var så trött och oengagerad att det enda som tycktes fånga vår och internets uppmärksamhet var de märkligt frekventa närbilderna på rymdrumpor.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 12, 2023.

0 Kommentera